Sepintas Lalu

Assalam. Saya Syah, seorang 'Amway Business Owner'. Dan actually since kecik dah familiar dah dengan produk2 Amway ni since parent memang pengguna tegar sampai sekarang.

So why this blog? Just to share my journey as user/business owner. So this blog is to share experience guna produk2 Amway. Mungkin juga platform untuk visitor komen/bertanya pasal produk2 ini.

My contact:

Syah : 017-2542373 (call/whatsapp/sms) - Bangsar/Shah Alam
syahreal.utc@gmail.com

Contact Lain:


Nani : 019-6439936 (Setapak/Cyberjaya)
Mazni: 012-5126397 (Semenyih/Putrajaya)
Pak Ya : 013-5336411 (Klang Valley / Kajang / Ipoh)



Friday, May 13, 2016

UMPAN SEMUT – ATASI MASALAH SEMUT DI RUMAH

Rasanya ramai kita menghadapi masalah ini.  Saya pun selalu hadapi masalah ini.  So bila pindah ke rumah kami (dr rumah sewa), saya decided masa tu utk panggil pest control.  Dia sembur kelililng rumah kena dalam RM 200++ time tu (abt 3 years back).  Ideally kena buat every 2 months, or paling tidak pun dlm 6 bulan sekali.  Tapi bila rumah dah ada barang, ada budak kecik memang susah la nak buat.  Then kos dia lagi.

So sebagai solution, saya beli racun serangga perosak kat ACE Hardware (dalam RM 30 – 40).  Actually utk kegunaan pada pokok, tp saya guna utk sembur sekitar luar rumah.  Kononnya pendinding supaya semut/lipas tak masuk rumah.  So bertahan la 1 minggu macam tu. Then sama balik.  So malasnya nak sembur.

Saya pun pernah cuba umpan semut yang boleh didapati di Hyper Market (dan seantero dengannya).  Tapi so far takde yang memuaskan hati.  Antara yang dicuba ialah serai wangi.  Tak berkesan pun.

Baru2 ni saya cuba umpan semut di bawah (lihat gambar). 



Saya test tengok keberkesanannya.  Dia rekemen letak kat tempat laluan semut.  So saya letak atas cabinet dapur/ bawah meja makan/dalam toilet/kat luar rumah dan kawasan2 strategik yg lain.

Dia ada sediakan pelekat kat belakang, ni saya tampal kat dinding Toilet


So far after seminggu saya tengok kurang gak la semut.  Alhamdulillah la.  Masih dalam testing mode, so saya akan teruskan monitor.

Dalam 1 kotak ada 6 pek and boleh tahan 3 bulan.  Harga dlm belas2 jer.  So quite kos effective. 

Kalau nak tau lebih lanjut boleh call/sms/whatsapp saya di 017-2542373 (SYAH) atau email syahreal.utc@gmail.com

Nani : 012-2068083 (Setapak/Cyberjaya/Putrajaya)
Mazni : 012-5126397 (Semenyih/Putrajaya/Cyberjaya)
Pak Ya : 013-5336411 (Klang Valley / Kajang / Ipoh)


P/s: Saya sengaja letak di laluan semut tanpa kacau semut2 tu.  Saja nak tengok apa jadi.  Saya dapati selepas sehari, semut masih ada tapi ada nampak pengurangan.  Selepas lebih kurang 3 hari, saya dapati semut dah takde.  Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment